بهترین-بلاک-چین-nft

بهترین بلاک چین NFT

بلاک چین NFT مناسب خودتان را می‌شناسید؟ ممکن است عجیب باشد؛ اما هر کسی برای فعالیت در دنیای توکن‌های غیرمثلی می‌تواند بلاک‌چین متفاوتی را انتخاب کند. در حال حاضر بیش از 10 شبکه بلاک‌چین از NFTها پشتیبانی می‌کنند؛ اما این که شما در کدام یک از این شبکه‌ها می‌توانید موفق شوید، به نوع فعالیت‌ و اهداف شما بستگی دارد.

در این مقاله بعد از این که شما را با معیارهای یک زنجیره مناسب آشنا می‌شویم، شش بلاک چین NFT را با جزئیات کامل بررسی می‌کنیم. در نهایت شما را راهنمایی می‌کنیم تا شبکه بلاک‌چین مناسب خودتان را انتخاب کنید. پس اگر به دنبال انتخاب بین شبکه‌های اتریوم، پالیگان، سولانا، تزوس و… برای شروع فعالیت خود هستید، تا انتهای این مقاله با همراه باشید.

معیارهای انتخاب بلاک چین‌ NFT

شبکه‌های بلاک‌چین متفاوتی وجود دارد که شما می‌توانید برای تبدیل آثار خود به NFT استفاده کنید. قطعا انتخاب بین یکی از این شبکه‌ها از سخت‌ترین کارهای ممکن است. برای آسان کردن این کار سخت در ادامه به این سوال پاسخ می‌دهیم که برای انتخاب بهترین شبکه بلاک‌چین به چه معیارهایی باید توجه کرد؟


اولین معیاری که شما باید به آن توجه داشته باشید، هزینه تراکنش است. سرعت تراکنش، پایداری شبکه، بازار‌هایی که از این شبکه بلاک‌چین پشتیبانی می‌کنند، NFT های منتشر شده بر این شبکه، جامعه هنرمندان فعال در شبکه، امنیت شبکه و اندازه جامعه فعال در شبکه بلاک‌چین از دیگر معیارهایی هستند که شما باید برای انتخاب بلاک چین NFT مناسب مورد توجه قرار دهید. در ادامه برای هر کدام از شبکه‌های بلاک چین NFT این موارد را بررسی می‌کنیم.

بلاک-چین-های-NFT

آیا اتریوم بلاک چین NFT پر هزینه ای است؟

اتریوم اولین شبکه بلاک چین NFT نیست؛ اما مدت‌هاست که محبوب‌ترین بلاکچین NFT است. دلایل فراوانی برای این محبوبیت وجود دارد که در ادامه به این دلایل می‌پردازیم. اتریوم به عنوان یک بلاک‌چین بسیار غیرمتمرکز، تمام خدمات مالی و حقوقی را که معمولاً برای تراکنش‌ها نیاز است، بدون نیاز به واسطه ارائه می‌کند. همچنین برخی از محبوب‌ترین بازارهای NFT مانند OpenSea و Blur، پروژه‌های مشهور NFT مانند CryptoPunks و Bored Ape Yacht Club و هنرمندان سرشناس NFT مانند Pak و Beeple را در خود جای داده است.

تا همین اواخر، اتریوم برای کارکردن به انرژی گزاف و در نتیجه هزینه تراکنش زیادی نیاز داشت، زیرا بر مکانیزم اجماع اثبات کار (PoW) متکی بود. مکانیزم‌های اجماع به یک بلاک چین اجازه می‌دهند به شیوه‌ای غیرمتمرکز عمل کنند؛ اما با توجه به عملیات‌های بسیار پر انرژی PoW، از محاسبات رمزنگاری برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها در شبکه استفاده می‌کند. این یکی از دلایلی است که در 15 سپتامبر 2022، اتریوم در رویدادی به نام ادغام به مکانیزم اجماع معروف به اثبات سهام (PoS) روی آورد. در نتیجه نیاز به انرژی این بلاک‌چین 99.5 درصد کاهش یافت و اکنون حتی نسبت به یک پلتفرم Web2 ساده مانند پی‌پال انرژی کمتری مصرف می‌کند.

علی‌رغم تغییر مکانیزم اجماع اتریوم، این بلاک‌چین همچنان یک بلاک‌چین ایمن برای استفاده در نظر گرفته می‌شود. همچنین با این ادغام دری را برای ارتقاهای آینده باز کرد که سبب شد بنیاد اتریوم ادعا کند امنیت این شبکه را بیشتر خواهد کرد. با توجه به محبوبیت، امنیت، غیرمتمرکز بودن و سهولت استفاده، اتریوم یک شبکه‌ بلاک چین NFT بسیار خوب است. البته توجه داشته باشید که این شبکه همچنان کارمزد بیشتری نسبت به بیشتر شبکه‌های دیگر دارد. از طرف دیگر جامعه‌ی بزرگ فعالانی که دارد، ممکن است برای آرتیست‌هایی که در ابتدای راه هستند مضراتی داشته باشد. به عنوان مثال شما برای دیده شدن در بین سایر آرتیست‌های NFT فعال بر این بلاک‌چین نیاز به تلاش زیادی دارید.

بلاک-چین-مناسب-polygon

آیا پالیگان شبکه بلاک چین NFT مناسبی برای شماست؟

یکی دیگر از محبوب‌ترین شبکه‌های بلاک چین NFT برای فعالیت در دنیای توکن‌های غیر مثلی، پالیگان (Polygon) است. پلیگان یک بلاک‌چین لایه دوم اتریوم محسوب می‌شود که طبق آمار بین سایر بلاک‌چین‌های لایه دوم‌ بهترین است. بازار‌های محبوب ان‌اف‌تی مانند OpenSea و Rarible این بلاک‌چین را به بازار خود اضافه کرده‌اند. اضافه شدن پالیگان به این بازارها و همکاری تیم پالیگان با برندهای مشهور سبب شده است که این بلاک‌چین انتخاب بسیار خوبی برای ایردراپ‌ها (Airdrops) شود. ایردراپ‌ها NFT هایی هستند که ممکن است بخواهید به عنوان هدیه برای تعدادی از افراد در قبال انجام کاری مشخص بفرستید.

هزینه تراکنش در شبکه پلیگان مبلغ بسیار کمی است. همچنین این بلاک‌چین از فرایند «Lazy Mint» استفاده می‌کند تا اطمینان حاصل کند که هیچ هزینه‌ای برای ایجاد NFT وجود ندارد.

مانند سایر شبکه‌های لایه دوم اتریوم، پالیگان نیز بلاک‌چین کم انرژی است و تمرکز زیادی بر مصرف کم انرژی دارد. این مصرف کم انرژی و آسیب‌های محیط زیستی کمتر سبب شده است که بسیاری از برندهای مطرح جهان برای فعالیت در حوزه NFT پالیگان را انتخاب کنند. این همکاری‌ها و هزینه تراکنش پایین، سبب جلب توجه عموم افراد به این شبکه و بزرگ‌تر شدن جامعه فعالان آن شده است. همچنین پالیگان با متاورس‌هایی مانند CryptoVoxels و Decentraland همکاری کرده است که سبب کاربرد بیشتر این شبکه شده است. به صورت کلی آینده روشنی را می‌توان برای شبکه پالیگان و جامعه فعالان آن تصور کرد.

بلاکچین-NFT-سولانا

سولانا بلاک چین NFT پر طرفداری است؟

سولانا نیز از بلاک‌چین‌های محبوب دنیای ان‌اف‌تی‌ها است. این زنجیره بلوکی در سال 2017 توسط آناتولی یاکوونکو (Anatoly Yakovenko) برای حل مشکل هزینه‌های بالا و سرعت پایین تراکنش‌های رایج در بلاک‌چین‌هایی مانند اتریوم و بیت‌کوین تاسیس شد.

وقتی سولانا وارد صحنه شد، توانایی‌های پردازشی به شدت محدودی داشت و تنها می‌توانست حدود 15 تراکنش در ثانیه (TPS) را انجام دهد. اکنون سولانا به عنوان یک پیشرو در صنعت از نظر سرعت و مقیاس پذیری جایگاه ثابتی را به دست آورده است. کارمزد تراکنش‌های این بلاک‌چین نیز بسیار کم است و این شبکه را به طور فزاینده‌ای محبوب کرده است. به طوری که در حال حاضر یکی از سریع‌ترین اکوسیستم‌های در حال رشد در حوزه کریپتو است.

به لطف مکانیزم‌های PoS وPoH سولانا، کارمزد تراکنش‌ها و زمان‌های آن تقریباً کم است. با این حال، در حالی که برخی از بازارهای بزرگ NFT مانند Magic Eden در سولانا فعالیت می‌کنند، این زنجیره به اندازه اتریوم به طور گسترده مورد استفاده قرار نگرفته است. به این معنی که هم بازارهای کمتری در این شبکه وجود دارد و هم افراد کمتری روی این بلاک‌چین معامله می‌کنند.

بلاک-چین-ان-اف-تی

آیا تزوس بلاک چین NFT مناسبی برای شروع فعالیت است؟

تزوس (Tezos) که در سال 2017 توسط کاتلین و آرتور بریتمن تأسیس شد، یک شبکه منبع باز برای دارایی‌ها و اپلیکیشن‌ها است. تزوس مانند سایر بلاک‌چین‌ها، ایجاد قراردادهای هوشمند و ساخت برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) را امکان‌پذیر می‌کند. توکن اصلی تزوس XTZ است. در حالی که این زنجیره از نظر NFT محبوب است، توکن آن از نظر ارزش بازار در زمان نگارش این مقاله در رتبه 45 قرار دارد.

یکی از چیزهایی که بلاک‌چین تزوس را منحصر به فرد می‌کند، توانایی آن در خود اصلاحی است. این به این معنی است که می‌تواند در طول زمان از طریق یک فرآیند رسمی ارتقاء پروتکل، خود را بهبود بخشد. علاوه بر این تزوس تمرکز زیادی بر افزایش تعداد برنامه‌های dApp بر روی این شبکه کرده است. این عامل‌ها در کنار هم منجر به پیشرو بودن تزوس در این زمینه‌ها شده است.

همانند سولانا، تزوس از مکانیزم اجماع PoS برای کمک به کاهش کار محاسباتی مورد نیاز برای تأیید بلاک‌ها و تراکنش‌ها در بلاک‌چین استفاده می‌کند. علاوه بر این، کارمزد تراکنش‌های آن کمتر از اتریوم و بیشتر از سولانا است.
تزوس یک مکان عالی برای شروع کسانی است که به دنبال تولید کالکشن‌های کوچک یا بزرگ ان‌اف‌تی هستند. یکی از اولین بازارهای موجود در بلاک‌چین تزوس، Hic et Nunc بود که به عنوان یک جایگزین اقتصادی برای بازارهای اتریوم محور معرفی شد. این بازار در 14 نوامبر 2021 بسته شد. در حال حاضر، Objkt بزرگ‌ترین و محبوب‌ترین بازار در زنجیره تزوس است.

انواع-بلاک-چین-nft

فلو، بلاک چین NFT برای آیتم های ورزشی

فلو (Flow) یک بلاک‌چین با کارایی بالا است که به طور خاص برای ایجاد NFTها، بازی‌ها و برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) طراحی شده است. این زنجیره در تضاد کامل با بلاک‌چین‌های همه منظوره مانند اتریوم، با مقیاس‌پذیری زیادی ساخته شده است. به این معنی که به کمک این زنجیره، میلیاردها نفر به طور بالقوه می‌توانند با NFTها در بلاک‌چین تعامل داشته باشند.
فلو که در سال 2019 راه اندازی شد، به سرعت به عنوان شریک توکن NBA به شهرت رسید. فلو میزبان NBA Top Shot است و بلاک‌چین را به یک جزء جدایی‌ناپذیر در محبوبیت توکن‌های غیرمثلی تبدیل می‌کند.

مانند تزوس، فلو نیز از مکانیزم اجماع PoS برای تأیید تراکنش‌ها استفاده می‌کند. به همین دلیل، این بلاک چین NFT می‌تواند مقدار بیشتری از TPS (تراکنش بر ثانیه) را نسبت به اتریوم مدیریت کند. توسعه دهندگان فلو اظهار داشتند که این زنجیره به طور پایدار توانایی مدیریت بیش از 100 تراکنش در ثانیه را دارد. هر چند آن‌ها عدد دقیقی را مشخص نکرده‌اند.

Blocktobay بازار محبوب مخصوص NFTهای فلو است. علاوه بر این ان‌اف‌تی‌های این زنجیره در بسیاری از پلتفرم‌های دیگر قابل معامله هستند. فلو به مکانی محبوب برای NFTهای ورزشی تبدیل شده است؛ زیرا سازمان‌هایی مانند NBA، NFL، UFC و… بازارهای خود را در این بلاک‌چین راه‌اندازی کرده‌اند. با این حال مانند سولانا، فلو نیز به اندازه اتریوم به‌طور گسترده مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. در نتیجه بازارهای NFT کمتری برای این زنجیره وجود دارد و افراد کمتری روی این بلاک‌چین معامله می‌کنند.

بلاکچین-وکس-wax

وکس ، بلاک چین NFT میزبان بازی های وب 3

وکس (Worldwide Asset Exchange (WAX)) که به عنوان میزبانی برای بازی‌های Web3 شهرت پیدا کرده است در سال 2017 توسط ویلیام کویگلی و جاناتان یانتیس تأسیس شد. وکس به کاربران خود امکان دسترسی به هزاران برنامه غیرمتمرکز (dApp) و طیف وسیعی از بازارهای ان‌اف‌تی را می‌دهد. وکس همچنین میزبان چندین بازی برتر بلاک‌چین از جمله Alien Worlds، Farmer’s World و Prospectors است.

مشابه دیگر بلاک‌چین‌های با کارایی بالا، وکس از مکانیزم PoS استفاده می‌کند. مانند فلو، کارمزدهای تراکنش به‌طور قابل توجهی پایین است و هزینه‌های جمع‌آوری شده شبکه در این زنجیره، دوباره در جامعه فعالانش توزیع می‌شود.

بازارهای WAX همچنین میزبان طیف وسیعی از برندهای تأثیرگذار از جمله مسابقات نسکار، شرکت اسباب‌بازی هات ویلز (Hot Wheels) و حتی فرنچایز چند فیلم کلاسیک مانند گودزیلا و مرد عنکبوتی هستند.


سایر بلاک چین های NFT

بلاک‌چین‌های دیگری مانند ایاس (EOS)، کاردانو، بایننس اسمارت چین، کاردانو، ترون، آربیتروم، آوالانچ، کلایتن، اپتیمیسم و حتی بیت‌کوین می‌توانند به طریقی از NFTها پشتیبانی کنند؛ اما در این مقاله تنها به شبکه‌هایی پرداختیم که معروف‌تر و قابل مقایسه با یک‌دیگر هستند. برای مثال از آن‌جا که در بلاک‌چین بیت‌کوین نام‌گذاری‌ها و مکانیزم‌های متفاوتی داریم، در این مقاله به آن نپرداختیم.

کدام بلاک چین NFT برای فعالیت مناسب تر است؟

پاسخ به سوال کدام بلاک چین NFT ، بسته به هر فرد و هدفش می‌تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال اگر شما فرد شناخته‌شده‌ای در دنیای توکن‌های غیرمثلی هستید و توان پرداخت کارمزد بالا دارید، شبکه اتریوم بهترین شبکه برای میزبانی از NFTهای شما است. اگر به تازگی فعالیت خود در دنیای NFTها را شروع کرده‌اید یا توانایی پرداخت کارمزدهای بالا را ندارید زنجیره پالیگان، سولانا یا تزوس بسته به نوع NFT شما می‌تواند مناسب باشد. اگر NFT شما در زمینه ورزشی است، زنجیره فلو انتخاب مناسبی است و اگر NFT مربوط به بازی دارید، زنجیره وکس انتخاب مناسبی برای شماست.

سخن پایانی

حال که با شبکه‌های بلاک چین NFT آشنا شده‌اید، باید بسته به اهداف خودتان یک زنجیره را انتخاب کنید. در قدم بعد باید بازاری را انتخاب کنید که از بلاک‌چین انتخابی شما پشتیبانی کند. به عنوان مثال بازار Blur تنها از بلاک‌چین اتریوم پشتیبانی می‌کند. بعد از انتخاب بازار مناسب، می‌توانید اقدام به خرید و فروش NFT و کسب درآمد از این زمینه کنید. اگر مایل به پرداخت کارمزدهای بسیارکمی هستید و بلاک‌چین انتخابی شما پالیگان است، به شما بازار RamziNFT را پیشنهاد می‌کنیم که از این زنجیره پشتیبانی می‌کند. پس همین الان در پلتفرم رمزی‌ان‌اف‌تی اکانت بسازید و به خرید و فروش NFT بپردازید.

این مقاله حاوی توصیه یا پیشنهاد اقتصادی رمزی‌ان‌اف‌‌تی نیست. خطر از‌دست دادن سرمایه در هر سرمایه گذاری وجود دارد و سرمایه گذار باید پس از مطالعه و تحقیق، خود تصمیم نهایی را اتخاذ کند و مسئولیت تبعات آن را بر‌عهده بگیرد.

آخرین مقالات

موضوعات مرتبط

nft میمون چیستبهترین بازی nftوب 3 چیستمیزان درآمد از NFTساخت NFT

5/5 - (2 votes)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *