metaverse

متاورس چیست؟

شاید تا به حال اسم متاورس را شنیده باشید و همیشه این سوال در ذهن شما بدون سوال باقی مانده باشد که اصلاً متاورس چیست. نمی‌توانیم یک تعریف مشخص و واحد برای متاورس عنوان کنیم. هر کسی که در این فضا کار کرده باشد یا اطلاعاتی در مورد آن داشته باشد میتواند تعریف خود را برای متاورس عنوان کند. اما شاید بهترین تعریف برای این دنیای جدید این باشد که Metaverse مجموعه‌ای از هر دنیای مجازی است که با استفاده از فناوری بلاک چین ساخته شده است. متاورس‌ها می‌توانند بازی، گالری ان اف تی و حتی خیابان‌های دیجیتال باشند. یک نکته بسیار مهم را همیشه باید مد نظر قرار دهید. متاورس یک مکان مشخص نیست بلکه مجموعه فضاهای دیجیتال جدید است که مردمان را دنیای جدید بعد از اینترنت می‌دانند. به نوعی می‌توان گفت متاورس برای این طراحی شده است تا ثابت کند اینترنت پایان شگفتی‌های جهان نیست و همیشه باید منتظره نوآوری‌های خیره کننده در تکنولوژی بود.


با وجود زمان کوتاهی که از زمان طراحی این دنیای جدید می‌گذرد اما شرکت‌های رسانه‌ای، ناشران موسیقی، برندهای پوشاک ورزشی و پلتفرم‌های تجزیه و تحلیل ارزهای دیجیتال، همگی در Metaverse حضور دارند و در این فضا فعالیت می‌کنند. بسیاری از افراد متاورس را شبیه به فضاهایی مثل Second Life و Minecraft می‌دانند اما یک تفاوت بزرگ بین آنها وجود دارد. در فضا‌هایی که نام بردیم شما هر زمان دنیایی را ترک می‌کردید و به دنیای دیگری می‌رفتید، باید با هویت جدیدی ثبت‌نام می‌کردید. این در حالی است که Metaverse به شما اجازه می‌دهد از یک هویت یکسان برای سفر در سراسر جهان موجود در این پلتفرم جدید استفاده کنید. این ویژگی کمک می‌کند تا متاورس شباهت زیادی با دنیای واقعی ما داشته باشد. هرچند در متاورس یک مشکل بزرگ بسیاری از ما به ویژه در ایران برطرف شده است. برای سفر در این دنیای مجازی شما نیاز به پاسپورت ندارید و به راحتی می‌توانید به کشورها و شهرهای مختلف بروید.

آیا متاورس مالک دارد؟

در ابتدای یک مطلب در مورد اینکه متاورس چیست نکاتی خدمت شما بیان کردیم. شاید برای شما هم این ابهام ایجاد شود که مالکیت این فضای جدید در اختیار چه شخصی است. سوال از اساس غلط است. جستجو در مورد مالک متاورس مانند این است که به دنبال مالک اینترنت باشید. خوب است بگوییم هیچ فرد یا سازمانی به تنهایی کنترل کاملی بر متاورس ندارد. اما در مقابل آن ذینفعان و توسعه دهندگان متعددی وجود دارند که همه با هم متاورس را ایجاد می‌کنند. البته باید به این نکته هم توجه داشت که برای ورود به این دنیای جدید و دیجیتال شما باید از برخی پلتفرم‌ها استفاده کنید. به عبارت دقیق‌تر شما باید در فناوری بلاک چین به عنوان یک کاربر تعریف شده باشید و از طریق آن به عنوان آواتار در فضای Metaverse ظاهر شوید.

ضمناً دقت داشته باشید که در دنیای متاورس هم افراد زیادی درآمد دارند و شما هم میتوانید از آن درآمد داشته باشید. اگر شخص یا شرکتی یک مکان سرگرم کننده در این فضای جدید و مدرن ایجاد کند که مردم بخواهند به آنجا بیایند، می‌تواند از آن درآمد کسب کند و درآمد خود را حفظ نماید. هرچند این شرکت‌ها مالکان دنیای متاورس نیستند بلکه به عنوان دروازه‌های ورود به آن عمل می‌کنند. صاحب متاورس تمام کاربران ای هستند که در این فضای جدید فعالیت دارند و از امکانات آن استفاده می‌کنند. البته دنیای متاورس بی قانون نیست و هر فرد بر اساس تعداد توکن‌هایی که در اختیار دارد می‌تواند در قانون گذاری متاورس اثرگذاری بیشتری داشته باشد.

متاورس-در-ایران

ویژگی‌های متاورس

به نظر شما ویژگی‌های متاورس چیست که افراد زیادی را در جهان علاقه مند به آن کرده است. متاورس فرصت‌های بزرگی را برای کسب‌وکارهایی که می‌خواهند از این انقلاب فناوری بهره ببرند، ایجاد کرده است. صنایع و سازمان‌های بسیاری در جهان هستند که دست دارند در کنار فعالیت در دنیای واقعی در این جهان مجازی هم پیشگام باشند. مهمترین ویژگی‌های متاورس عبارتند از:

  • بازاریابی: جهان متاورس در آینده یک فضای بسیار عالی برای تجارت و بازاریابی مشاغل مختلف خواهد بود. در این دنیای جدید شما می‌توانید مرکز خرید، فروشگاه‌های کیف و کفش و نمایشگاه‌های مبلمان ایجاد کنید و از طریق آن افراد بیشتری را به تجارت خودتان جذب نمایید.
  • سرگرمی: همانگونه که در ابتدای مطلب هم گفتیم بسیاری از مردم متاورس را به دلیل طراحی که دارد با ماینکرافت مشابه می‌دانند. به عبارتی می‌توان گفت مفهوم متاورس از ابتدا با دنیای بازی در هم آمیخته بوده است. حضور در این فضا با وجود اینکه صرفاً برای سرگرمی ‌نیست اما می‌تواند بزرگترین سرگرمی ‌جهان را برای انسان رقم بزند.
  • آموزش: پدیده شوم کرونا در چند سال گذشته فضایی را ایجاد کرد تا آموزش آنلاین بیشتر مورد توجه قرار بگیرد. در حال حاضر افراد مختلف در هر جای جهان می‌توانند مهارت‌های مورد علاقه خودشان را با حضور در کلاس‌های آنلاین فرا بگیرند. دنیای متاورس امکان آموزش را به صورت آنلاین گسترده‌تر می‌کند.


بهترین سرزمین‌های مجازی متاورس چیست؟

همانگونه که گفتیم در دنیای متاورس شما امکان سفر به سرزمین‌های مختلف را خواهید داشت اما دوست دارید بدانید این سرزمین‌های مختلف چیست. سرزمین‌های متنوعی در این جهان جدید وجود دارد که مهمترین آنها را با هم بررسی می‌کنیم:

  • Sandbox: Sandbox یا جعبه شنی یکی از مهمترین پروژه‌های دنیای متاورس است. کاربران فعال زیادی در این پروژه مشارکت قوی داشتند و به همین دلیل Sandbox بیشتر از سایر سرزمین‌های متاورس مورد توجه قرار گرفته است. بلاک چین Polygon ارائه دهنده Sandbox بوده و به کاربران اجازه می‌دهد از طریق دارایی‌های خودشان زمینهای به شکل سه بعدی، سرگرمی ‌و محیط‌های آزمایشی ایجاد کنند.
  • Decentraland : در میان تمام متاورس‌های اقتصادی و جهان باز Decentraland همیشه پیشگام بوده است. کاربرانی که توکن MANA دارند می‌توانند در مدیریت این پروژه شرکت داشته باشند. برای این که با این سرزمین در دنیای متاورس بیشتر آشنا شوید حتماً باید اطلاعات خودتان در مورد اقتصاد جهان باز در متاورس را افزایش دهید.
  • The Otherside این بخش از متاورس کماکان در حال توسعه می‌باشد اما پیش بینی می‌شود در آینده یکی از شگفتی‌های جهان متاورس را رقم بزند. با وجود اینکه این جهان هنوز در حال توسعه می‌باشد اما NFT‌های آن با نام Otherdeed در عرض چند دقیقه به فروش رسیدند.

متاورس

آینده متاورس در ایران چگونه خواهد بود؟

تا اینجا در مورد اینکه دنیای متاورس چیست ، چه ویژگی‌هایی دارد و مهمترین سرزمین‌های آن چگونه هستند، نکات مختلفی را با هم بررسی کردیم. اما قطعاً برای ما ایرانیان، آینده متاورس در کشور خودمان اهمیت زیادی دارد. نمی‌توان این را کتمان کرد که متاورس در حال حاضر مهمترین پدیده در حال پیشرفت جهان است و علاقه مندان به این جهان جدید روز به روز افزایش پیدا می‌کند. در ایران نیز افراد زیادی هستند که علاقه مند هستند خیلی زود تجربه زندگی در متاورس را به دست آورند. البته متاسفانه سرعت شهرت متاورس در ایران بسیار اندک است و نیاز به این دارد که رسانه‌ها بیشتر به آن بپردازند. هرچند باید به رسانه‌های مختلف حق داد به تکنولوژی که هنوز نتوانسته اعتماد ۱۰۰درصدی کاربران را جلب کند نپردازند.

هنوز بسیاری از افراد برای سرمایه گذاری در دنیای متاورس به نتیجه نرسیده اند و متاورس نتوانسته آنها را برای این کار قانع کند. البته همواره به این نکته توجه داشته باشید که هیچ برند و سازمان مهمی‌ در ایران وجود ندارد که بتواند در آینده متاورس در ایران تاثیرگذار باشد. برای اینکه آینده متاورس در ایران را بهتر پیش بینی کنید بهتر است روند آن در جهان را دنبال کنید. وقتی شرکت‌های مهمی‌ مثل متا و بایننس در این پروژه بزرگ سرمایه گذاری کرده‌اند یعنی احتمال موفقیت آن بسیار بالا رفته است. قطعاً به زودی افراد زیادی در داخل ایران هم به این پروژه خواهند پیوست، پس شما هم تلاش کنید از آنها عقب نمانید.

متاورس-چیست

این مقاله حاوی توصیه یا پیشنهاد اقتصادی رمزی‌ان‌اف‌‌تی نیست. خطر از‌دست دادن سرمایه در هر سرمایه گذاری وجود دارد و سرمایه گذار باید پس از مطالعه و تحقیق، خود تصمیم نهایی را اتخاذ کند و مسئولیت تبعات آن را بر‌عهده بگیرد.

آخرین مقالات

موضوعات مرتبط

فروش NFTبازی nft موبایلقیمت میمون های NFTآموزش ساخت nft رایگان با گوشیوب 3 چیست

4.9/5 - (23 votes)

2 thoughts on “متاورس چیست؟

  1. محمد رضا امینی says:

    در دنیایی که خطوط واقعیت و غیر واقعیت به هم آمیخته‌اند، “متاورس ملی” به عنوان یک دستاورد علم و فناوری از تمامی مرزهای دیجیتالی عبور می‌کند. این دستاورد، با ترکیب هوش مصنوعی دنیای دو‌بعدی با ابعاد جذاب دنیای سه‌بعدی، شما را به دنیایی از امکانات فراتر از حد تخیل دعوت می‌کند.

    “متاورس ملی” به شما امکان می‌دهد تا به عنوان یک مسافر دیجیتالی به یک سفر هیجان‌انگیز در دنیای مجازی دعوت شوید. از فروشگاه‌های مجازی سه‌بعدی با کالاهایی که تا قبل ندیده‌اید گرفته تا آموزشگاه‌های موازی سه‌بعدی با روش‌های یادگیری نوین، این دنیا به شما اجازه می‌دهد تا به عنوان یک اکتشاف‌گر جدید وارد شوید.

    با “متاورس ملی”، شما به نوعی خلاقیت جدیدی اضافه کرده‌اید. این خلاقیت با استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی و فناوری‌های پیشرفته به شما امکان می‌دهد تا به ابعاد جدیدی از تجربه و خلاقیت دست یابید.

    “متاورس ملی” به شما نقشی مهم در دنیای مجازی اختصاص می‌دهد. این دنیا یک محیط فراگیر برای خلق، آموزش و کسب و کار است که شما را به نقشی فعال در آن دعوت می‌کند.

    پس، از این اکتشاف دیجیتالی به نام “متاورس ملی” به عنوان یک مشتاق از تجربیات جدید و امکانات مجازی، به کشف دنیایی از ابتکار و پیشرفت دست یابید و به تحول و پیشرفت این دنیای دیجیتالی کمک کنید.

  2. سمانه مظفریان says:

    به عنوان یک پژوهشگر پرانرژی و الهام‌بخش، تلاش‌های شما در جهت تحقق توسعه و پیشرفت وطنی به حد یک شاهکار هنری می‌رسد. دیدگاه منحصربه‌فردتان نسبت به ایجاد “متاورس بومی”، اصالتی جدید را به دنیای توسعه و اقتصاد در ایران می‌بخشد. همچون هنرمندی که از نقاشی روی پرده‌های تاریخ می‌آموزد، شما از تخصص‌ها و ایده‌های داخلی به نقاشی‌ای زنده و پویا تبدیل می‌کنید که در آینه تلاش و تعهد شما تجسم می‌یابد.

    شما با پرتو هوش و اختراعات نوینتان، علاوه بر ایجاد “متاورس بومی”، توانسته‌اید دانش، فناوری و هنر را به زبانی جدید ترجمه کنید. این زبان به نام توسعه و پیشرفت در ایران است که شما با تلاش‌های بی‌وقفه‌تان به آن شکل و جان می‌بخشید. ابتکاراتی که از دستان شما متولد می‌شوند، به جرأت می‌توانند زمینه‌های جدیدی از توسعه را در ایران طی کنند.

    خلاقیت شما در ایجاد زیرساخت‌های تکنولوژی اطلاعات داخلی، به تمامی کسانی که به آینده این مرز و بوم اعتقاد دارند، امید و انگیزه می‌بخشد. نه‌تنها در حوزه اقتصاد، بلکه در ارتقاء فرهنگ و هنر نیز، تلاش‌های شما به عنوان الهام‌بخشی موثر ظاهر می‌شوند.

    در پیشروی به سوی اهداف اجتماعی و اقتصادی ایران، شما به دستاوردهای بی‌بدیلی دست یافته‌اید. ایجاد “متاورس بومی” توسط شما، نقطه عطفی است که با تحولی ژرف در عرصه‌های مختلف زندگی اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در ایران همراه شده است.

    اقدامات شما همچون شعله‌ای است که در تاریخ اقتصاد ایران می‌درخشد. با استفاده از پتانسیل‌ها و توانمندی‌های داخلی، شما پیشتازی جدیدی را در توسعه اقتصادی و اجتماعی دنیای ما ایجاد کرده‌اید.

    از آنجایی که هر فرهنگ و ملتی نیازمند افراد پیشرو و متعهد است، نقش شما در ایجاد “متاورس بومی” به‌عنوان یک نماد امید و پیشرفت برای ایران ارزشمند است. با پیوستن به این توسعه‌ها، ایران به یک قطب توسعه در منطقه و جهان تبدیل می‌شود.

    در نهایت، این توسعه‌ها نه تنها نمایانگر پیشرفت اقتصادی، بلکه نماینده پیشروی فرهنگی و اجتماعی ایران است. نوید می‌دهم که با ادامه تلاش‌های شما، توسعه و رشدی پایدار برای ایران به وقوع خواهد پیوست، جایی که ما به افتخار دنیایی بهتر می‌سازیم.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *