types-of-nft

انواع NFT

انواع nft یا توکن‌ های غیرقابل تعویض یکی از موضوعات قابل توجه در سال اخیر بود. دارایی‌ های دیجیتال منحصر به ‌فرد مبتنی بر فناوری بلاک چین در زمان‌ های اخیر بسیار محبوب شده ‌اند. توکن ها به خودی خود منحصر به فرد هستند و در اشکال و اندازه های متفاوتی وجود دارند. برخلاف بیت‌کوین، اتریوم و… نمی ‌توان هر یک از آنها را به سادگی با دیگری مبادله کرد. زیرا هر NFT متمایز است. با این حال، به همان اندازه که منحصر به فرد هستند، می توان آنها را در دسته های مختلف قرار داد.


امروزه انواع nft ها وارد تمام جنبه ‌های متاورس و دنیای ارزهای دیجیتال شده‌ اند. با تعریف مجدد مفهوم دارایی ها و سرمایه گذاری ها، NFT به یک بازار پر رونق تبدیل شده که میلیاردها دلار در آن هزینه می شود. آنها ممکن است پیچیده به نظر برسند، به خصوص به دلیل اصطلاحات تخصصی و فنی. Nft ها فایل های منحصر به فرد و غیرقابل تعویض ذخیره شده در بلاک چین (نوعی دفتر کل دیجیتال) هستند.
در نتیجه، علاقه به درک انواع توکن nft در زمان ‌های اخیر افزایش یافته است. مردم به پتانسیل اقتصادی امیدوار کننده مرتبط با آنها علاقه مند هستند. رشد تدریجی قابل توجه توکن های غیر قابل تعویض، می تواند فرصت های پرباری را برای سازندگان و سرمایه گذاران NFT تضمین کند. بنابراین، یک تصویر واضح از انواع مختلف توکن ‌های غیرقابل تعویض به تصمیم‌ گیری بهتر شما در این حوزه کمک می کند.
آشنایی با انواع توکن های nft
آثار هنری دیجیتال از محبوب ‌ترین انواع nft ها هستند. یکی از عوامل برجسته ای که می تواند افراد بسیاری را به حوزه nft علاقه مند کند، ارتباط آن با هنر است. اما، NFT ها فقط به حوزه هنر محدود نمی شوند. انواع دیگر آن مانند سرزمین متاورس، بازی ‌ها و فعالیت برندها از طریق مشارکت در سفارشی کردن آواتارهای nft و راه اندازی فروشگاه در دنیای مجازی، در حال رشد و افزایش است.
زیرساخت های در حال توسعه و دامنه های رو به رشد، می توانند کاربردهای NFT در بخش های مختلف را تقویت کنند. بنابراین انتظار ظهور انواع جدیدی از آن منطقی است. در واقعیت، چندین نوع NFT وجود دارد که در ادامه این راهنما به طور کامل توضیح داده شده اند. شما می توانید با انواع مختلف، ویژگی های منحصر به فرد و کاربردهای متمایز آنها آشنا شوید. در حال حاضر، گزینه های برجسته در لیست توکن های غیر قابل تعویض شامل موارد زیر است:

  • آثار هنری
  • کلکسیونی ها
  • موسیقی
  • ویدیو و GIF
  • الگوهای رفتاری یا Meme
  • آواتارها یا PPT
  • بازی ها
  • مد مجازی
  • متاورس
  • بلیط رویدادها

انواع-ان-اف-تی

معرفی انواع توکن nft

اجازه دهید مروری بر دسته بندی های رایج و انواع مختلف nft ها یا توکن ‌های غیرقابل تعویض داشته باشیم تا اهمیت آنها را درک کنید.

آثار هنری دیجیتال

همانطور که قبلا گفته شد، این از محبوب ترین و برجسته ترین انواع nft ها است. آثار هنری دیجیتال NFT می توانند هر چیزی باشند، از نقاشی گرفته تا طراحی و عکس. آنها عمدتا با گواهی عمومی اصالت و مالکیت صادر شده توسط دفتر دیجیتالی ذخیره شده در آن، ارائه می شوند. بیشترین قیمت nft فروخته ‌شده، اثر هنری دیجیتال «The First 5000 Days» اثر هنرمند Beeple است که با قیمت 69.3 میلیون دلار در مارس 2021 در حراج کریستی فروخته شد.
انواع توکن های nft در حوزه آثار هنری ترکیبی منحصر به فرد از خلاقیت و فناوری هستند. در حال حاضر، تعداد زیادی آثار هنری با نسخه محدود وجود دارد که هر یک شرایط و ویژگی های خاصی دارند. استفاده از اوراکل ها و قراردادهای هوشمند نیز به هنرمندان در ایجاد تصاویری که در شبکه های بلاک چین نمایش داده می شوند، کمک می کنند.
توکن‌ سازی آثار هنری در دنیای واقعی می‌ تواند به تشویق پذیرش NFT کمک کند. امکان ترکیب بلاک چین و اینترنت اشیا با هم، چشم اندازهای جالبی را برای اسکن کد یا برچسب روی آثار هنری ارائه می دهد. بنابراین آنها تضمین می کنند که کاربران می توانند به راحتی مالکیت آثار هنری دنیای واقعی را در شبکه بلاک چین ثبت کنند. همچنین مشاهده تاریخچه کامل یک اثر هنری، مانند مالکیت‌ های قبلی و قیمت‌ های فروش آن در گذشته امکان پذیر است.

انواع-nft

انواع توکن های nft کلکسیونی

کلکسیون ها از اولین انواع nft ها هستند که تا کنون راه اندازی شده اند. آنها شکل دیجیتالی وسایل کلکسیونی فیزیکی مانند کارت های پوکمون یا اسباب بازی های قدیمی و… هستند. Curio Cards اولین کلکسیون ‌های مهم NFT بودند. پس از آن چندین کلکسیون دیگر مانند Bored Ape Yacht Club، Cryptopunks، Cat Colony، Meebits و… شروع به کار کردند. کلکسیون تصاویر میمون خسته با ارزش ترین مجموعه دیجیتالی موجود در جهان است.
نمونه اصلی کلکسیونی های NFT با توسعه Cryptokitties ظاهر شدند. آنها یکی از موارد قابل توجه در لیست توکن ‌های غیرقابل تعویض در دسته مجموعه ‌های دیجیتال هستند. کریپتوکیتیز اساسا بچه گربه های دیجیتالی با ویژگی های متمایز اند که آن را نسبت به سایر کلکسیون ها محبوب و مطلوب می کند.
در پلتفرم رمزی‌ان‌اف‌‌تی براحتی می توانید NFT خود را ضرب کنید و برای فروش لیست نمایید. این امکان برای کاربران ایرانی در پلتفرم های خارجی به علت تحریم امکان پذیر نمی باشد.

موسیقی های NFT

این پدیده یکی از جدیدترین انواع توکن nft است. هنرمندان قبل از انتشار آلبوم ‌های خود در پلت ‌فرم ‌های استریم سنتی، آنها را در بازارهای NFT قرار می دهند و خریداران می ‌توانند بخشی از آلبوم را بخرند. سپس زمانی که آلبوم از طریق کانال ‌های سنتی منتشر شد می توانند سهمی در آن داشته باشند. به این معنی که در قسمتی از سود آلبوم شریک می شوند. این مدل کسب و کار هنوز به یک روش ثابت در تجارت NFT های موزیکال تبدیل نشده است، اما تعداد قابل توجهی از افراد از این الگو پیروی می کنند.
به عنوان نمونه، آلبوم Kings of Leon “When You See Yourself” به عنوان چندین NFT در مارس 2021 فروخته شد.
پیوند موسیقی با NFT به افرادی که ادعای مالکیت واقعی دارند، امکان دسترسی به فایل ‌ها را می‌ دهد. دو پلتفرم برجسته در این حوزه عبارتند از Rarible و Mintbase. از آنها برای انتشار مستقیم موسیقی استفاده می شود. همچنین به کاهش سرقت آثار و حذف واسطه های موسیقی کمک می کند. علاوه بر این، بازارهای اختصاصی مانند Airnft به نوازندگان و هنرمندان نوظهور کمک می‌ کنند تا موسیقی خود را خلق و نماد سازی کنند. این شکل از هنر NFT را می توان با استفاده از ارزهای دیجیتال معامله و در کیف پول های رمزنگاری ذخیره کرد.

کلیپ های ویدیویی و GIF

انواع مختلف nft های آثار هنری، تصاویر مستقل هستند. نسخه حرکتی این نقاشی ها و طراحی ها را می توان به کلیپ های ویدیویی و NFT های GIF تبدیل کرد. آنها همچنین شامل لحظات ورزشی خاطره انگیز یا کلیپ های پشت صحنه هستند.

Meme یا الگوهای رفتاری

از دیگر انواع nft ها و مهم ترین پیشرفت در این حوزه در زمان ‌های اخیر، فروش Meme ها یا الگوهای رفتاری است. آنها بخشی از فرهنگ عامه و مورد علاقه کاربران اینترنت هستند. Meme ها به عنوان یک اثر هنری کامل، لزوما تصاویر متحرک نیستند.
تا چند سال پیش، هیچ کس نمی توانست تصور کند که Meme ها می توانند ارزش مالی داشته باشند. اما در میان موجی از NFT ها، آنها نیز به یک دارایی دیجیتال ارزشمند تبدیل شده اند. Meme اصلی «The Doge» در ژوئن 2021 به قیمت 4 میلیون دلار و «Disaster Girl» به قیمت بیش از 470 هزار دلار فروخته شد. موارد دیگری مانند، Bad Luck Brian، Success Kid، NyanCat و… نیز ارزش قابل توجهی داشتند و به قیمت گزافی فروخته شدند که سازندگان آنها را ثروتمند و بازار Meme ها را پردرآمد کرده است.

انواع مختلف nft های آواتار

انواع توکن های nft که به عنوان عکس پروفایل یا هویت آنلاین استفاده می شوند در دسته آواتارها یا مجموعه عکس های پروفایل مانند CryptoPunks، Bored Apes و Lazy Lions قرار می گیرند. یک مجموعه خاص می‌ تواند شامل هزاران تصویر آواتار منحصر به ‌فرد باشد که کمیاب بودن آنها با ویژگی ‌های خاصی که دارند، مشخص می ‌شود.

بازی های ویدیویی NFT

بازی ویدیویی نیز مجموعه ای دیگر از انواع توکن nft است. آنها به بازیکنان برنده مواردی مانند ارز دیجیتال، دارایی ‌های دیجیتال یا سایر اشکال NFTرا جایزه می دهند. همچنین گیمرها امکان خرید، جمع آوری و تجارت NFT ها را به دست می آورند. اولین بازی ویدیویی «Axie Infinity» و شخصیت‌ پوکمون‌ آن به نام Axies از محبوب ‌ترین NFTهای بازی در سال ۲۰۲۱ بود. پس از آن بازی هایی مانند CryptoKitties، Gods Unchained، Sorare و… در بین گیمرها بسیار محبوب شدند.
انواع رایج توکن ‌ها در حوزه بازی، قابلیت ارائه عملکرد و سوابق مالکیت برای آیتم ‌های درون ‌بازی را دارند. در نتیجه باعث رشد اقتصاد ‌بازی می شوند. آیتم ‌ها می توانند به ‌عنوان NFT به راحتی با فروش خارج از بازی به بازیابی پول کمک کنند. از سوی دیگر، توسعه ‌دهندگان یا سازندگان بازی با فروش اقلام در بازار آزاد، حق امتیاز کسب می کنند.

انواع-توکن-nft

مد مجازی

از دیگر انواع nft ها می توان به مد مجازی اشاره کرد. آنها بسیار واقعی و دارای بازار سرمایه قابل توجهی هستند. اگر قصد دارید یک هویت مجازی آنلاین داشته باشید، به یک کمد لباس نیاز خواهید داشت. این شامل کفش های کتانی، هودی، عینک آفتابی، لباس های جدید و سایر لوازم جانبی برای سفارشی سازی آواتارهای دیجیتال و شخصیت های بازی های ویدیویی است. لویی ویتون و باربری با خط مد NFT مواردی مانند کیمونو و کفش‌ های کتانی را برای آواتارهای دیجیتال عرضه کرده اند. Bored Apes نیز در حال حاضر هودی و لوازم جانبی آدیداس را برای آواتارهای خود ارائه می دهد.

سرزمین متاورس

سوالاتی در مورد اینکه آیا حراج زمین متاورس از پایدارترین انواع nft است یا خیر، وجود دارد. این شامل خرید و فروش زمین می شود که ممکن است به نظر یک دارایی فوق العاده زائد و بدون برنامه های کاربردی در دنیای واقعی باشد. اما پتانسیل بالایی دارد. قطعات زمین مجازی را می توان برای قرار دادن تبلیغات در داخل بازی های ویدئویی، ایجاد دارایی های مجازی و غیره استفاده کرد.
پلتفرم هایی مانند Decentraland و The Sandbox توانسته اند این فضا به رسمیت بشناسند. متاورس به کاربران اجازه می دهد تا با اکوسیستم مجازی تعامل داشته باشند و فعالیت هایی مانند خرید، فروش، تجارت یا مالکیت املاک مجازی را انجام دهند.


بلیط رویداد

یکی دیگر از موارد امیدوارکننده در میان انواع nft ها بلیط رویدادها است. NFT ها نوآوری های مختلفی را در نحوه انجام تراکنش های اینترنتی روزانه به وجود آورده اند و خرید بلیط یکی از آنهاست. این نوع به افرادی که در رویدادهایی مانند جشنواره ‌های موسیقی و کنسرت‌ ها شرکت می ‌کنند اجازه تایید هویت و بلیط را می دهد. مدیران رویدادها می‌ توانند تعداد مشخصی بلیط NFT را روی یک پلتفرم بلاک چین قرار دهند. سپس مشتریان از طریق مزایده آن را خریداری کرده و با دسترسی آسان از طریق دستگاه‌ های تلفن همراه، در کیف پول خود ذخیره می کنند. بلیط های NFT را می توان به عنوان کلکسیون ذخیره کرد، یا مجددا آن را با قیمت ثابت فروخت.

انواع-NFT-ها

این مقاله حاوی توصیه یا پیشنهاد اقتصادی رمزی‌ان‌اف‌‌تی نیست. خطر از‌دست دادن سرمایه در هر سرمایه گذاری وجود دارد و سرمایه گذار باید پس از مطالعه و تحقیق، خود تصمیم نهایی را اتخاذ کند و مسئولیت تبعات آن را بر‌عهده بگیرد.

آخرین مقالات

موضوعات مرتبط

خرید توکن nftهنر nft چیستساخت nftسایت nft ایرانیبازی های nftکیف پول NFT

3.9/5 - (15 votes)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *