what-is-nft

NFT چیست ؟

NFT مخفف non-fungible token است. توکن ‌های غیرقابل تعویض (NFTs) یک واحد منحصر به فرد از داده ها در بلاک چین هستند. آنها می توانند نشان دهنده نوع دیجیتالی اشیاء فیزیکی باشند و یک فایل منحصر به فرد را به مالک آن ارائه دهند. برخلاف ارزهای رمزنگاری شده، نمی توان آنها را با ارزش معادل، معامله یا مبادله کرد. آنها به طور کلی با استفاده از همان نوع برنامه نویسی ارز دیجیتال، مانند بیت کوین یا اتریوم ساخته می شوند. NFT برای اشاره به یک فایل منحصر به فرد در بلاک چین (همان فناوری دفتر کل دیجیتال غیرمتمرکز که زیربنای ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین است) استفاده می شود.

مقایسه ارزهای دیجیتال با توکن nft

تفاوت بیت کوین با nft چیست ؟ مانند پول فیزیکی، بیت کوین قابل تعویض است. به این معنی که می توان آنها را مبادله کرد. همچنین تمام بیت کوین ها مشابه یکدیگر هستند و ارزش یکسانی دارند. بنابراین این ویژگی ارزهای دیجیتال، آن را به یک گزینه امن برای تراکنش ها در اقتصاد دیجیتال تبدیل می کند.
اما توکن های nft منحصر به فرد هستند، بنابراین غیرقابل تعویض اند. آنها می توانند دارای ویژگی هایی باشند که قابل تکرار نیستند. مانند آثار اصلی هنر دیجیتالی، آهنگ های اصلی، تصاویر منحصر به فرد، کارت های تجاری و غیره.NFT ها الگوی کریپتو را به دلیل منحصر به فرد بودن و غیرقابل تعویض بودن هر توکن تغییر می دهند. در نتیجه نمی توان یک توکن غیرقابل تعویض را با توکن دیگر برابر دانست.
Nft ها نمایش دارایی ها به صورت دیجیتال هستند. آنها مانند پاسپورت در دنیای دیجیتال عمل می کنند. زیرا هر توکن دارای ویژگی منحصر به فرد و غیرقابل انتقال است که آن را از سایر nftها متمایز می کند. علاوه براین آنها قابل توسعه اند، به این معنی که می توانید یک nft را با nft دیگری ترکیب کنید تا یک توکن منحصر به فرد ایجاد شود.
شباهت بیت کوین با توکن nft چیست ؟ درست مانند بیت کوین، NFT ها حاوی جزئیات مالکیت برای شناسایی و انتقال آسان بین خریداران توکن هستند. همچنین مالکان توکن ها می توانند ویژگی های مربوط به دارایی یا متادیتا را در NFT خود مشاهده و اضافه کنند. به عنوان مثال، هنرمندان می توانند آثار هنری دیجیتال خود را با امضای مخصوص خود در فراداده قرار دهند. همچنین توکن ‌های قابل تعویض مانند ارزهای دیجیتال می ‌توانند برای معاملات تجاری استفاده شوند.


ویژگی های توکن nft چیست؟

در حالی که بیشتر توکن های nft اقلام دیجیتالی هستند، ممکن است به عنوان یک آیتم ملموس مانند تصاویر jpeg یا فایل های PDF معامله شوند. تعداد کمی از NFT ها اشیاء فیزیکی واقعی هستند. هنگام خرید NFT، هم سابقه مالکیت و هم دسترسی به آن را به دست می آورید. از آنجایی که NFT ها روی بلاک چین ذخیره می شوند، بدون شک معتبر هستند. در اصل، NFT ها مانند اقلام فیزیکی با ارزش اند. بنابراین به جای اینکه یک نقاشی واقعی گران را به دیوار اتاق آویزان کنید، می توانید یک فایل دیجیتال با ارزش را دریافت کنید.
همچنین توکن ها دارای حقوق مالکیت انحصاری هستند. NFT ها می توانند تنها یک مالک داشته باشند. همچنین استفاده از بلاک چین انتقال توکن ها بین مالکان و تایید مالکیت آنها را آسان می کند. علاوه براین سازنده می تواند در ابرداده NFT اطلاعات خاصی را ذخیره کند. به عنوان مثال، هنرمندان می توانند آثار هنری خود را با امضای خود در بازار nft قرار دهند. به طور خلاصه توکن ها ویژگی های زیر را دارا می باشند.

  • NFT ها توکن های منحصر به فرد روی یک بلاک چین هستند و قابل تکرار و تعویض نیستند.
  • NFT ها می توانند اقلام فیزیکی دنیای واقعی مانند آثار هنری و املاک باشند.
  • توکن ها خرید و فروش و تجارت دارایی های ملموس در دنیای واقعی را کارآمدتر می کنند و در عین حال احتمال تقلب و تخلف را کاهش می دهند.
  • همچنین از آنها می توان برای شناسایی هویت افراد، بررسی مالکیت اقلام فیزیکی و… استفاده کرد.

nft-چیست

مزیت توکن nft چیست؟

این توکن ها تکامل نسبتا ساده مفهوم ارزهای دیجیتال هستند. سیستم‌ های مالی مدرن آن شامل سیستم ‌های تجاری پیچیده برای انواع مختلف دارایی ها از املاک و مستغلات گرفته تا قراردادهای وام و فروش آثار هنری است. مهم ترین مزیت هایی که این توکن ها ارائه می دهند شامل موارد زیر است.

  • کارایی بازار واضح ترین مزیت NFT ها است. تبدیل یک دارایی فیزیکی به دارایی دیجیتال، فرآیندها را ساده، واسطه ها را حذف و نیاز به عوامل مرتبط را برطرف می کند و به هنرمندان اجازه می دهد مستقیما با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنند. همچنین فرآیندهای تجاری به وسیله آنها بهبود می یابد.
  • توکن های ان اف تی نیز برای مدیریت و شناسایی هویت افراد عالی هستند. با تبدیل گذرنامه های افراد به NFT که هر یک ویژگی های شناسایی منحصر به فردی دارند، می توان فرآیندهای ورود و خروج و شناسایی افراد برای حوزه های قضایی را آسان کرد.
  • همچنینNFT ها می توانند دارایی های فیزیکی مانند املاک و مستغلات را به طور دقیق بین چند مالک تقسیم و سرمایه گذاری در بخش املاک را آسان کنند. زیرا تقسیم دارایی های دیجیتال بین چندین مالک از تقسیم یک دارایی فیزیکی بسیار ساده تر است. این خصوصیت می تواند برای دارایی های دیگر، مانند آثار هنری نیز مفید باشد. همچنین nft ها ارزش دارایی و درآمد ناشی از فروش آن را افزایش می دهند.

کاربرد توکن nft چیست؟

ساختار متمایز هر توکن nft پتانسیل استفاده از آن را برای کارهای بسیاری دارد. به عنوان نمونه، آنها برای نمایش دیجیتال دارایی های فیزیکی مانند آثار هنری، املاک و مستغلات و خرید و فروش، شناسایی و بررسی مالکیت دارایی ها و… ابزاری ایده آل هستند. از آنجایی که NFTمبتنی بر بلاک چین است، می توان از آن برای ارتباط مستقیم هنرمندان با مخاطبان، حذف واسطه ها و مدیریت هویت افراد استفاده کرد. همچنین NFT ها می توانند واسطه ها را حذف، معاملات را ساده و بازارهای جدیدی را ایجاد کنند.
این توکن ها به سازندگان این امکان را می دهند که حقوق مربوط به آثار دیجیتالی خود را داشته باشند. به عنوان مثال، در حالی که هر کسی می تواند یک تصویر یا فایل موسیقی را کپی کند، NFT ها تنها یک مالک خواهند داشت. بنابراین می توان آنها را به عنوان یک فایل کمیاب با قیمت بسیار بالاتری معامله کرد. علاوه بر این، هنرمندان و سازندگان قادر خواهند بود آثار خود را با قراردادهای مشروط بفروشند. این کار به آنها امکان می دهد از افزایش ارزش دارایی های خود در فروش های مجدد آتی سود ببرند.

کاربرد توکن nft در کسب درآمد

مهم ترین کاربرد nft چیست؟ فناوری بلاک چین و NFT به هنرمندان و سازندگان محتوا فرصتی منحصر به فرد برای کسب درآمد از کالاهایشان را می دهد. به عنوان نمونه، هنرمندان برای فروش آثار خود مجبور نیستند به خانه های حراج یا گالری ها اعتماد کنند. در عوض، آنها می‌ توانند آثار خود را مستقیما به ‌عنوان NFT به خریدار بفروشند. این کار به آنها اجازه می ‌دهد سود بیشتری به دست آورند. علاوه بر این، هنرمندان با دریافت حق امتیاز برنامه ‌نویسی، هر زمان که هنرشان به صاحب جدیدی فروخته شود، درصدی از فروش را دریافت می کنند. این یک ویژگی جذاب است زیرا هنرمندان عموما پس از اولین فروش آثار هنری خود، درآمدهای آتی را دریافت نمی کنند.
بیشتر بازار فعلی توکن nft حول مجموعه های کلکسیونی مانند آثار هنری دیجیتال، کارت های ورزشی و چیزهای کمیاب متمرکز شده است. شاید پرهیاهوترین فضا، NBA Top Shot باشد. لحظات غیر قابل تکرار NBA در این فضا به شکل کارت دیجیتال جمع آوری می شود. و برخی از این کارت ها نیز میلیون ها دلار به فروش می رسند.

سوابق پزشکی و تایید هویت با توکن nft

دفتر کل توکن nft می‌ تواند سوابق پزشکی محرمانه افراد را بدون خطر دستکاری توسط منابع خارجی ذخیره کند. زیرا ‌فرایندهای NFT قبل از اینکه به ‌طور دائم در بلاک چین ثبت شوند، به دفعات بسیار، اعتبارسنجی می‌ شوند. همچنین دفتر کل، روش ‌های ایمن تری را برای ذخیره داده‌ های حساس پزشکی ارائه می ‌کند. در عین حال به افراد مجاز در صورت لزوم دسترسی می ‌دهد. قابلیت های کاربردی NFT به طور ویژه برای متخصصان حوزه پزشکی طراحی شده و یکی از این موارد ثبت و صدور گواهی تولد NFT و اطمینان از معتبر بودن آن است.

املاک و مستغلات

ارتباط املاک و مستغلات با nft چیست؟ آنها مکمل یکدیگر هستند. NFT ها می توانند به ارائه مدرک مالکیت، انتقال اسناد زمین، پیگیری تغییرات ارزش ملک در طول زمان و… کمک کنند. همچنین برای ساده سازی و سرعت بخشیدن به تراکنش ها، فعال کردن قراردادهای هوشمند برای املاک و حتی ایجاد خدمات اجاره خانه قابل استفاده هستند.

اطمینان از اصالت محصولات با توکن های nft

از توکن های nft می توان برای اطمینان از معتبر بودن محصولی که خریداری می کنید استفاده کرد. از آنجایی که بلاک چین به طور دائم اطلاعات مربوط به هر محصول را ذخیره می کند، بررسی اصالت محصولات دیجیتال آسان خواهد بود. مهم ترین کاربرد آن در حال حاضر شناسایی محصولات غذایی تقلبی مانند مکمل ها و داروها است.

مدارک تحصیلی

توکن های nft گزینه خوبی برای نشان دادن و اثبات اعتبار علمی افراد است. آنها مدرک تحصیلی و سایر اطلاعات مهم که در زنجیره NFT ذخیره می شوند و قابل تغییر یا هک نیستند را ارائه می دهند.

مالکیت آثار و اختراعات با توکن nft

NFT ها برای محافظت از مالکیت آثار و اختراعات عالی هستند. آنها به کاربران اجازه می ‌دهند مالکیت خود را بر هر محتوا و اثری ثبت کنند، که با ابزارهای سنتی حقوق IP مانند علائم تجاری و حق چاپ امکان پذیر نیست. همچنین برای ثبت اختراعات نیز قابل استفاده هستند و می توانند برای تایید مالکیت اختراع و حفاظت از آن مفید باشند.

زنجیره تامین

علاوه بر موارد بالا، توکن ان اف تی شرکت ها را قادر می سازند تا محصولات خود را از مرحله تولید، حمل و نقل و تحویل به مشتری ردیابی کنند. این به مشتریان امکان می دهد تا در مورد آنچه که پول خود را بابت آن خرج می کنند، اطلاعات کافی به دست آورند. همچنین در حفظ شفافیت زنجیره تامین یک محصول به شرکت ها کمک می کند.

تهیه بلیط

روش مدرن جایگزینی بلیط با این توکن ها می باشد. به عنوان مثال، می ‌توان از بلیط ‌های NFT به جای کارت‌ های پارکینگ استفاده کرد. به هریک از آنها شناسه منحصر به ‌فردی اختصاص داده می شود و پس از ورود به پارکینگ می توان از توکن ها برای پرداخت هزینه پارک اتومبیل استفاده‌ کرد. توکن ها مسائل مربوط به کلاهبرداری را حل می کنند و مصرف کاغذ را نیز کاهش می دهند. زیرا شما به جای چندین توکن فقط به یک نسخه از آن نیاز خواهید داشت. همچنین آنها جایگزین مناسبی برای بلیط ‌های اتوبوس و سایر گزینه های حمل ‌و نقل هستند.


رای دادن با توکن های nft

در بسیاری از کشورها، رای دهندگان باید هنگام مراجعه به مراکز رای گیری، کارت شناسایی عکس دار و مدرک اقامتی خود را به همراه داشته باشند. با این حال، بسیاری از مردم از حق رای محروم می شوند، زیرا مدارک اقامتی خود را به همراه ندارند. توکن ها به حل این مشکل کمک می کنند، زیرا آنها برای افراد، هویت دیجیتالی ارائه می دهند. این همچنین به حذف تقلب کمک می کند.

سایت nft چیست ؟

سایت معامله nft چیست؟ اگر می‌خواهید وارد بازار NFT شوید، پلتفرم های nft راه حل شما برای مشارکت در خرید و فروش دارایی ‌های دیجیتال هستند. بازارهای NFT مانند سایت آمازون عمل می کنند با این تفاوت که به جای اقلام فیزیکی، نوع دیجیتال هر محصول در سایت برای خرید و فروش قرار می گیرد. ده ها سایت nft وجود دارد و بسیاری از آنها جایگاه خاصی دارند. هنگامی که کیف پول دیجیتال خود را شارژ کنید، هیچ محدودیتی برای خرید توکن در این سایت ها نخواهید داشت. در حال حاضر، بزرگترین سایت ها برای NFT موارد زیر هستند.

توکن-nft-چیست

OpenSea

این پلتفرم همتا به همتا تامین‌ کننده اقلام و مجموعه‌ های دیجیتال کمیاب است. OpenSea پیشرو در فروش nft است. این سایت انواع دارایی های دیجیتال را در پلتفرم خود دارد و ثبت نام و مشاهده محصولات گسترده آن رایگان است. همچنین از سازندگان و هنرمندان حمایت می ‌کند و برای استفاده و ایجاد ان اف تی فرآیندی آسان دارد. OpenSea یک مکان عالی برای شروع و آشنایی با دنیای NFTاست.

Rarible

مشابه OpenSea، سایت Rarible یک بازار دقیق و گسترده است که به هنرمندان و سازندگان اجازه می دهد NFT های خود را منتشر کنند و بفروشند. انواع هنر، موسیقی، ویدئو و کلکسیون ها را می توان در این سایت ایجاد و معامله کرد. با این حال، برخلاف سایت OpenSea، برای خرید و فروش اقلام دیجیتال باید از رمز Rarible خود بازار ( CRYPTO:RARI ) استفاده کنید.

Foundation

از دیگر سایت ها،Foundation.app است که یک روش ساده و بدون حاشیه را برای نمایش و خرید و فروش هنر دیجیتال طراحی شده، ارائه می دهد. معامله در آن با استفاده از اتریوم انجام می شود. از زمان راه اندازی این سایت در اوایل سال 2021، بیش از 100 میلیون دلار NFT به فروش رفته است. هنرمندان بسیاری به این پلتفرم دعوت می شوند و خریداران به یک کیف پول رمزنگاری شده با اتریوم، برای خرید نیاز دارند. اگر به دنبال راهی سریع و آسان برای ساخت nft ها و خرید و فروش آنها هستید، Foundation احتمالا بهترین سایت نیست، اما آثار هنری زیادی در آن وجود دارد که می توان آنها را با روشی ساده بررسی کنید.

Ramzinft

سایت رمزی ان اف تی یک پلتفرم فارسی زبان برای معامله، خرید و فروش آثار هنری NFT در ایران است. در پلتفرم هایی نظیر Rarible و OpenSea دسترسی کاربران ایرانی به دلیل تحریم های وضع شده علیه ایران محدود شده و امکان پذیر نیست. در واقع با شناسایی مالکیت اکانت برای کاربر ایرانی ، خطر مسدود شدن دائمی وجود دارد. اما در ramzinft کاربران ایرانی به راحتی می توانند انواع طرح های nft را خرید و فروش کنند.

معروف ترین طرح های nft

  • Quantum by Kevin McCoy
  • Everydays – The First 5000 Days by Beeple
  • Ringers by Dmitri Cherniak
  • Gucci Ghost by Trevor Andrew
  • Human One by Beeple
  • Finite by Pak

کالکشن-nft-چیست

mint nft چیست

برای ایجاد یک NFT ، نیاز است تا اثر مورد نظر بر روی شبکه بلاکچین بصورت یک کد منحصر به فرد رمزگذاری شود. این اتفاق سبب متمایز شدن اثر و ایجاد حق مالکیت بصورت دیجیتال برای شخص خواهد شد. در واقع ضرب کردن ( mint – مینت ) باعث ایجاد یک توکن غیرقابل تعویض و منحصر به فرد می شود. آثار هنری و کلکسیونی به یک NFT در شبکه های بلاکچینی مانند اتریوم ، سولانا و پالیگان بصورت قرارداد هوشمند تبدیل خواهند شد.

کالکشن nft چیست

کالکشن یا کلکسیون های NFT در واقع مجموعه ای از کاراکتر ها و شخصیت های تولید شده ای هستند که ایده خاصی را نمایش می دهند. از معروف ترین آنها می توان به مجموعه میمون های کسل ، Cool Cats و کریپتوپانک اشاره کرد.

بازی های nft چیست

تا این بخش به سوال nft چیست و چگونه بسازیم پاسخ دادیم. حالا نوبت بازی هایی است که به NFT مربوط می شوند. در این بازی ها فرصتی برای گذراندن وقت و همینطور کسب درآمد از طریق توکن های غیرقابل تعویض وجود دارد. جهت آشنایی بیشتر از شما دعوت می کنیم تا مقاله بازی های nft را مطالعه کنید.

بازار nft چیست

بازار یا پلتفرم NFT در واقع وب سایتی است که امکان لیست کردن ، نمایش ، خرید و فروش آثار هنری NFT را برای کاربران فراهم می کند. از معروف ترین آنها می توان به opensea ، rarible و پلتفرم فارسی زبان ramzinft اشاره کرد.

این مقاله حاوی توصیه یا پیشنهاد اقتصادی رمزی‌ان‌اف‌‌تی نیست. خطر از‌دست دادن سرمایه در هر سرمایه گذاری وجود دارد و سرمایه گذار باید پس از مطالعه و تحقیق، خود تصمیم نهایی را اتخاذ کند و مسئولیت تبعات آن را بر‌عهده بگیرد.

آخرین مقالات

موضوعات مرتبط

درآمد از nftبیشترین قیمت nftهنر nft چیستساخت nft با گوشیکالکشن NFT

4.6/5 - (12 votes)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *